Szkoła Podstawowa z Oddziałami Integracyjnymi Nr 1 im. Heleny Marusarzówny w Zakopanem

Logopeda

mgr Patrycja Mrozek - logopeda

pracuje w godzinach:

poniedziałek 10.00 - 15.00

wtorek 10.00 - 16.00

środa 11.00 - 16.00

czwartek 9.00 - 16.00   (10.40-11.25 poradnia)

piątek 10.10 - 14.10  (10.30 - 11.30 konsultacje z rodzicami)

 

Zadania logopedy:

  •  diagnozowanie logopedyczne, w tym prowadzenie badań przesiewowych w celu ustalenia stanu mowy uczniów;
  • prowadzenie zajęć logopedycznych oraz porad i konsultacji dla uczniów i rodziców w zakresie stymulacji rozwoju mowy uczniów i eliminowania jej zaburzeń;
  • podejmowanie działań profilaktycznych zapobiegających powstawaniu zaburzeń komunikacji językowej we współpracy z rodzicami uczniów;
  • wspieranie nauczycieli i wychowawców w udzielaniu pomocy psychologiczno - pedagogicznej.

Diagnostyka (rozpoznawanie zakłóceń lub zaburzeń językowych):
- przeprowadzanie przesiewowych badań wymowy dzieci w klasach pierwszych,
- diagnozowanie logopedyczne,
- udostępnienie wyników badań zainteresowanym.
Badanie mowy przeprowadzamy na początku roku szkolnego, aby jak najwcześniej rozpocząć reedukację.

Badanie dziecka z zaburzoną mową powinno zawierać uwagi oparte na:
a) obserwacji, spostrzeżeniach rodziców i nauczycieli,

b) analizie opinii Poradni Psychologiczno – Pedagogicznej,
c) rozmowie przeprowadzonej z dzieckiem i obserwacji mowy spontanicznej pod kątem uchwycenia typowych objawów zaburzeń,
d) badaniu mowy według przygotowanego testu,

e) analizie techniki czytania i pisania (szkoła),
f) analizie rysunków dziecka (dzieci 6-letnie),
g) zebraniu uwag o powodzeniu szkolnym uwzględniającym trudności w opanowaniu nauki czytania i pisania:
- funkcjonowanie słuchu fonematycznego, m.in. błędy w pisaniu,
- zahamowanie i blokady emocjonalne u dzieci z zaburzoną mową,
- zaburzenia sfery motorycznej, np. niezborność ruchowa, mała precyzja ruchowa.
Badanie uzupełniające dotyczy:
h) budowy i funkcjonowania narządów mowy oraz słuchu,
i) dodatkowych badań ortodontycznych, pedagogicznych, psychologicznych lub neurologicznych.

Terapia (usuwanie, likwidowanie wszelkich zakłóceń i zaburzeń komunikacji językowej i pomoc w przezwyciężaniu problemów dzieciom mających trudności z mówieniem, rozumieniem, pisaniem i czytaniem)
- objęcie opieką logopedyczną wyznaczonych dzieci,
- systematyczne prowadzenie zajęć logoterapii (indywidualnie bądź w małych zespołach),
- rozwijane komunikacji językowej poprzez usprawnianie funkcji mowy i umiejętności wypowiadania się,
- wyrównywanie opóźnień mowy,
- korygowanie wad wymowy,
- stymulowanie rozwoju poznawczo - językowego,
- usprawnianie procesów wzrokowo – ruchowo - słuchowych,
- wyrównywanie dysharmonii w przypadku dzieci z zaburzoną koordynacją,
- udzielanie porad i wskazówek,
- zaprowadzenie dzienniczków zajęć logopedycznych z zaleceniami do utrwalenia w domu,
- poinstruowanie nauczycieli o sposobach korekty wad wymowy z dzieci objętych terapią,
- w przypadku trudności, nawiązywanie kontaktu z nauczycielem wychowawcą, pedagogiem szkolnym, psychologiem szkolnym, rodzicem ucznia.

Celem terapii wad mowy jest usunięcie wszelkich wadliwych dźwięków i wytworzenie na ich miejsce nowych, prawidłowych.
Terapia logopedyczna to oddziaływanie mające na celu:
- usuwanie zaburzeń mowy,
- nauczanie mowy, która się nie wykształciła,
- wyrównywanie opóźnień rozwoju mowy,
- likwidacja pierwotnych przyczyn i skutków zaburzeń mowy.
Warunkiem prawidłowego wymawiania głosek są sprawne narządy mowy. Realizacja każdej głoski wymaga określonego układu artykulacyjnego i pracy określonych mięśni.
Terapię zaburzeń wymowy można prowadzić indywidualnie lub zespołowo w zależności od rodzaju i stopnia nasilenia zaburzeń.

Metodyka ćwiczeń logopedycznych w nauczaniu prawidłowej artykulacji uwzględnia:
a) ćwiczenia usprawniające motorykę narządów mowy (języka, warg, podniebienia, żuchwy),
b) ćwiczenia słuchowe w różnicowaniu poprawnego i zaburzonego brzmienia,
c) ćwiczenia polegające na ustawieniu narządów mowy dla uzyskania prawidłowego brzmienia,
d) ćwiczenia wykonywane pod kontrolą wzrokową (lustro), kinestetyczną (dotykiem) i słuchową,
e) ćwiczenia usprawniające wymowę wyćwiczonych głosek w izolacji, w sylabie, w wyrazie, w zdaniu, w mowie potocznej (spontanicznej),
f) ścisłą współpracę z domem i innymi nauczycielami.

Artykuły