Szkoła Podstawowa z Oddziałami Integracyjnymi Nr 1 im. Heleny Marusarzówny w Zakopanem
Logopeda
mgr Patrycja Mrozek - logopeda
pracuje w godzinach:
poniedziałek 10.00 - 15.00
wtorek 10.00 - 16.00
środa 11.00 - 16.00
czwartek 9.00 - 16.00 (10.40-11.25 poradnia)
piątek 10.10 - 14.10 (10.30 - 11.30 konsultacje z rodzicami)
Zadania logopedy:
- diagnozowanie logopedyczne, w tym prowadzenie badań przesiewowych w celu ustalenia stanu mowy uczniów;
- prowadzenie zajęć logopedycznych oraz porad i konsultacji dla uczniów i rodziców w zakresie stymulacji rozwoju mowy uczniów i eliminowania jej zaburzeń;
- podejmowanie działań profilaktycznych zapobiegających powstawaniu zaburzeń komunikacji językowej we współpracy z rodzicami uczniów;
- wspieranie nauczycieli i wychowawców w udzielaniu pomocy psychologiczno - pedagogicznej.
Diagnostyka (rozpoznawanie zakłóceń lub zaburzeń językowych):
- przeprowadzanie przesiewowych badań wymowy dzieci w klasach pierwszych,
- diagnozowanie logopedyczne,
- udostępnienie wyników badań zainteresowanym.
Badanie mowy przeprowadzamy na początku roku szkolnego, aby jak najwcześniej rozpocząć reedukację.
Badanie dziecka z zaburzoną mową powinno zawierać uwagi oparte na:
a) obserwacji, spostrzeżeniach rodziców i nauczycieli,
b) analizie opinii Poradni Psychologiczno – Pedagogicznej,
c) rozmowie przeprowadzonej z dzieckiem i obserwacji mowy spontanicznej pod kątem uchwycenia typowych objawów zaburzeń,
d) badaniu mowy według przygotowanego testu,
e) analizie techniki czytania i pisania (szkoła),
f) analizie rysunków dziecka (dzieci 6-letnie),
g) zebraniu uwag o powodzeniu szkolnym uwzględniającym trudności w opanowaniu nauki czytania i pisania:
- funkcjonowanie słuchu fonematycznego, m.in. błędy w pisaniu,
- zahamowanie i blokady emocjonalne u dzieci z zaburzoną mową,
- zaburzenia sfery motorycznej, np. niezborność ruchowa, mała precyzja ruchowa.
Badanie uzupełniające dotyczy:
h) budowy i funkcjonowania narządów mowy oraz słuchu,
i) dodatkowych badań ortodontycznych, pedagogicznych, psychologicznych lub neurologicznych.
Terapia (usuwanie, likwidowanie wszelkich zakłóceń i zaburzeń komunikacji językowej i pomoc w przezwyciężaniu problemów dzieciom mających trudności z mówieniem, rozumieniem, pisaniem i czytaniem)
- objęcie opieką logopedyczną wyznaczonych dzieci,
- systematyczne prowadzenie zajęć logoterapii (indywidualnie bądź w małych zespołach),
- rozwijane komunikacji językowej poprzez usprawnianie funkcji mowy i umiejętności wypowiadania się,
- wyrównywanie opóźnień mowy,
- korygowanie wad wymowy,
- stymulowanie rozwoju poznawczo - językowego,
- usprawnianie procesów wzrokowo – ruchowo - słuchowych,
- wyrównywanie dysharmonii w przypadku dzieci z zaburzoną koordynacją,
- udzielanie porad i wskazówek,
- zaprowadzenie dzienniczków zajęć logopedycznych z zaleceniami do utrwalenia w domu,
- poinstruowanie nauczycieli o sposobach korekty wad wymowy z dzieci objętych terapią,
- w przypadku trudności, nawiązywanie kontaktu z nauczycielem wychowawcą, pedagogiem szkolnym, psychologiem szkolnym, rodzicem ucznia.
Celem terapii wad mowy jest usunięcie wszelkich wadliwych dźwięków i wytworzenie na ich miejsce nowych, prawidłowych.
Terapia logopedyczna to oddziaływanie mające na celu:
- usuwanie zaburzeń mowy,
- nauczanie mowy, która się nie wykształciła,
- wyrównywanie opóźnień rozwoju mowy,
- likwidacja pierwotnych przyczyn i skutków zaburzeń mowy.
Warunkiem prawidłowego wymawiania głosek są sprawne narządy mowy. Realizacja każdej głoski wymaga określonego układu artykulacyjnego i pracy określonych mięśni.
Terapię zaburzeń wymowy można prowadzić indywidualnie lub zespołowo w zależności od rodzaju i stopnia nasilenia zaburzeń.
Metodyka ćwiczeń logopedycznych w nauczaniu prawidłowej artykulacji uwzględnia:
a) ćwiczenia usprawniające motorykę narządów mowy (języka, warg, podniebienia, żuchwy),
b) ćwiczenia słuchowe w różnicowaniu poprawnego i zaburzonego brzmienia,
c) ćwiczenia polegające na ustawieniu narządów mowy dla uzyskania prawidłowego brzmienia,
d) ćwiczenia wykonywane pod kontrolą wzrokową (lustro), kinestetyczną (dotykiem) i słuchową,
e) ćwiczenia usprawniające wymowę wyćwiczonych głosek w izolacji, w sylabie, w wyrazie, w zdaniu, w mowie potocznej (spontanicznej),
f) ścisłą współpracę z domem i innymi nauczycielami.
Artykuły
-
-
-
-
-
Ruch, ruch, ruch...
2020-03-19
BAWMY SIĘ Z DZIEĆMI.
RUCH WSPOMAGA MOWĘ!!!
POMYSŁY NA ZNAKOMITĄ ZABAWĘ! POLECAM!
Ćwiczenia motoryki dużej:
https://www.facebook.com/2136198519811375/videos/549066659063355/
-
Ćwiczenia buzi i języka
2020-04-01
Ćwiczenia warg i języka:
https://www.facebook.com/PsychoLogoZabrze/videos/1319901404867243/
https://www.youtube.com/watch?v=Lod1r88h61I
https://www.youtube.com/watch?v=zA85oayoC2Q
https://wordwall.net/resource/1052423/gimnastyka-buzi
https://www.facebook.com/watch/?v=669791926911637
Wielkanocna gimnastyka buzi
https://wordwall.net/pl/resource/1259706/wielkanocna-gimnastyka-buzi
Czytaj Więcej o: Ćwiczenia buzi i języka
Gimnastyka buzi i języka z Magdą
2020-05-10
Rozgrzewka
https://www.youtube.com/watch?v=Qoh9GyG32jY
Wargi
https://www.youtube.com/watch?v=zxf6rT_3DUc&t=13s
Język
https://www.youtube.com/watch?v=eT_47xZaVDU&t=12s
Śmiech
https://www.youtube.com/watch?v=MmHEqRnriYU&t=28s
Podniebienie miękkie
https://www.youtube.com/watch?v=Eevay-0oq6Y&t=11s
Samogłoski A O U
https://www.youtube.com/watch?v=zy79IP8oH9s
Samogłoski E I Y
Strona: 1/3
- Strona 1
- Strona 2
- Strona 3
- Następna strona
- Ostatnia strona